Kattmammans Stickblogg

Saturday, December 02, 2006

Julmys med smak av saffran

Idag var jag på julfest med mina kära stickarvänner. Jag pysslade både med min stickning och med Decopauge (stavas det så?). Jag fick en jättesöt julgris i röd plåt att hänga upp i fönstret dessutom : ). Här kommer receptet på min saffranskaka med äpplen som sällskapet fann tycke för:















Ingredienser (12-14 bitar)

4 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
300 g svenska äpplen
100 g smör/margarin
1/2 krm salt
2 pkt saffran à 0,5 g


  1. Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker, saffran och och salt tillsammans tills det blir pösigt.
  2. Rör i mjöl blandat med bakpulver.
  3. Häll smeten i en smord och bröad form ca 30 cm i diameter.
  4. Skär äpplena i skivor och behåll skalet på. Fördela skivorna över smeten i formen.
  5. Hyvla eller skär smöret/margarinet och täck ytan med de tunna smörskivorna. strö över lite råsocker eller farinsocker.
  6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
  7. Klart!

Ha en riktigt fin advent!

Kram
C

3 Comments:

At 1:03 PM, Anonymous Anonymous said...

Tack! Det var en jätte-jätte-jättegod kaka. Jag ska baka den så fort det blir bakkväll!

 
At 2:08 PM, Blogger Kattmamman said...

Lycka till med kakbaket!

 
At 10:57 AM, Anonymous Anonymous said...

Den blev underbar, såklart!

Å grattis igen! Jag blev så himla glad!

 

Post a Comment

<< Home